Seminar
Social technology, education and political action: reflections from the experiences of Brazil and East Timor
Henrique T. Novaes
Irlan von Linsingen
July 14, 2015, 15h00
Room 2, CES-Coimbra
Abstract
Throughout history we have witnessed the advancement of technologies in a developmental perspective for economic growth, contributing to the primacy of capital over labour and thus supporting the logic of the capitalist system. However, the expansion of this process is not done without social, political and economic resistance. A number of activists and intellectuals linked to social movements coming have come to resignify the concept and action regarding technologies in the light of another development logic. As a result we have seen the rise of Social Technologies, comprising products and replicable methodologies developed in dialogue and interaction with the collective subjects and communities seeking innovative proposals for social transformation. In this sense, social technologies consist of a process that combines popular knowledge, social organisation and technical-scientific knowledge.
The challenges are to think and implement development strategies based on the construction of new economic practices and the formulation of a proper methodological theoretical framework to meet the demands of social movements and groups, as the practices that predominate are laden with technicalities related the performance of capitalist based organizations.
The dynamics of social technologies is inherent in the processes of education and political action and are not restricted to the field of production-oriented techniques and skills, but comprehend a social and political learning process that produces technologies (social) suitable to the communities’ reality - as traditional peoples claim the right to plant according to their traditions and the creation of seed banks that protect the diversity of species targeting food and nutrition security, of their families and society as a whole.
To reflect on the social technologies as a contribution to legitimize other forms of production and living the event counts on the cooperation of Henrique Novas and Irlan von Linsingen shedding light from experiences of Brazil and East Timor.
Bio notes
Henrique T. Novaes - Doutorado em Política Científica e Tecnologia pela UNICAMP. Docente da Faculdade de Filosofia e Ciências – UNESP – Marília. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação. Autor do livro: O fetiche da tecnologia - a experiência das fábricas recuperadas - (Editora Expressão Popular/Fapesp, 2007. E 2010, 2a Edição), traduzido e publicado na argentina pela Editora Continente/Peña Lillo em 2015. Autor do Livro: Reatando um fio interrompido- a relação universidade movimentos sociais na América Latina (Editora Expressão Popular/Fapesp, 201), traduzido e publicado na argentina pela Editora Continente/Peña Lillo em 2015. Coordena o curso “técnico” em agroecologia para jovens assentados dos movimentos sociais do Estado de São Paulo.
Irlan von Linsingen - Graduado em Engenharia Mecânica, com mestrado em Ciências Térmicas (EMC/PPGEM/UFSC) e Doutorado (2002) em Educação em Ciências - UFSC. É professor Associado da Universidade Federal de Santa Catarina. Atua no Departamento de Engenharia Mecânica do CTC (teoria do conhecimento para engenharia e sistemas hidráulicos e pneumáticos) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica – PPGECT (mestrado e doutorado), nas linhas de pesquisa Implicações Sociais da Ciência e da Tecnologia na Educação e Linguagens e Ensino, com os seguintes temas: Ciência-Tecnologia-Sociedade, educação tecnológica, educação CTS, aspectos da linguagem na educação científica e tecnológica, articulações entre Estudos CTS, Educação CTS e Tecnologias Sociais latino-americanos. É membro dos Conselhos consultivos da Associação Latino Americana de Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia (ESOCITE) e da Associação Brasileira de Estudos Sociais das Ciências e das Tecnologias (ESOCITE.BR). É líder do Grupo e Pesquisa Discursos da Ciência e da Tecnologia na Educação - DICITE. Participa da Coordenação Acadêmica do Programa de Qualificação de Docentes e Língua Portuguesa - PQLP no âmbito do Acordo de Cooperação Educacional entre Brasil e Timor-Leste. Atuou como Diretor Acadêmico para implantação do campus da Universidade Federal de Santa Catarina no Médio Vale do Itajaí. Atualmente realiza pós-doutoramento (estágio sênior) financiado pela CAPES no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra.
Activity within the ECOSOL - CES Research Group on Solidarity Economy and the Social Policies, Labour and Inequalities Research Group (POSTRADE)