Seminário do Núcleo de Estudos Culturais Comparados

Françoise Meltzer

17 de Março de 2009, 17:00, Sala de Seminários do CES

Apresentação
This lecture has to do with two aspects of the French/European scenario. The first considers Nicolas Sarkozy's suggestion that the 1905 French law, separating church and state ("laïcité"), should be rewritten or repealed, thus destabilizing a secular republic. The second aspect looks at how celtic tradition - once a reason for heresy (as for Joan of Arc, for example) - is now being promoted as a justification for European cultural unity.  The role of religion, then, is what is at question in the present imago of "Europe."

Nota Biográfica
Françoise Meltzer é professora de Estudos Franceses e Literatura Comparada na Universidade de Chicago. É, desde 1982, membro do conselho de redacção da revista Critical Inquiry. Tem numerosas publicações sobre temas da teoria crítica contemporânea, da literatura e cultura francesas do século XIX e de literatura comparada. Publicou, entre vários outros livros, For Fear of the Fire. Joan of Arc and the Limits of Subjectivity (University of Chicago Press, 2001). Foi consultora, no CES, do projecto de investigação "A Representação da Violência e a Violência da Representação".

> Imprimir esta página